Gewoon lekker blijven eten; ook in januari

5 Jan

Onzin, al die mensen die ineens na de feestdagen vinden dat ze lichte gerechten moeten eten. Omdat ze met de feestdagen teveel hebben gegeten en de kilootjes er weer af willen. Ik snap dat niet. Je moet wel echt heel veel eten wil je in een week kilo’s aankomen. 1 of 2 lukt wel, met die extra wijntjes en toastjes, maar meer? Maar als je daarna weer gewoon gaat doen, dan ben je dat in twee weken zonder extra inspanning gewoon weer kwijt. Ik denk dat die mensen voor de kerst ook al veel te zwaar waren. Zij moeten dus zowieso anders gaan eten. Als ik soms zie wat er in een boodschappenwagen aan pizza, pasta, patat, hamburgers, snoep, koek, frisdrank en kant-en-klaar maaltijden zit, dan begrijp ik ineens ook het achterwerk van degene die de boodschappen doet.

Wij doen dus niet mee aan de hype van ineens slanke recepten. Gewoon iedere dag lekker eten, met veel smaak. En niet in die hoeveelheden die de fabrikant denkt dat we nodig hebben. Want dat is het geheim. Geen stukken vlees van 1,5 of 2 ons; 1 ons is echt genoeg. Paar ovenfrites en lichte mayonaise en een lekkere salade en je maakt me helemaal gelukkig. Of een lekkere roerbak met veel groente en paddenstoelen, dan is 1 kipfilet voor twee personen echt genoeg. En halveer de hoeveelheid rijst per persoon die op het pak staat aangegeven. Je hebt het echt niet nodig en juist daarvan wordt je te zwaar. Die hoeveelheden zijn alleen goed voor de portemonnee van de fabrikant. Zo heb je ook die ‘ handige’ spaghettilepels met een gat erin; dat zou de maat voor 1 persoon zijn. Mijn god, daar eten we met gemak met z’n tweeën van. Bak een half bakje cherrytomaatjes met pesto totdat de tomaatjes knappen en doe dat bij de pasta, heerlijk. Vind je dat echt te weinig? Doe er dan een onsje gebakken biefstukreepjes door. Ons adagium; ga voor de smaak en niet voor de hoeveelheid, vooral niet de hoeveelheden vlees, pasta, rijst en aardappelen. Ga liever helemaal los met de groente; beetgare sperziebonen met een beetje sambal, ketjap en gebakken uitjes, bolletje rijst erbij, gebakken visje met een beetje oestersaus, heerlijk. En als je gewone rijst saai vindt, doe er dan wat gehakte cashewnoten en een scheutje vissaus door, eventueel met een klein rood pepertje of gehakte koriander. Je kan gewoon iedere dag lekker eten en dan hoef je na de feestdagen ook niet ineens aan de lijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: