Archief | foodies RSS feed for this section

Verslaafd aan ei

15 nov

Ik heb het weer gedaan. Zomaar direct uit de koelkast; een hardgekookt ei met zout. Ik ben verzot op ei. Gevuld met zongedroogde tomaatjes en truffel. Of een ordinaire oeuf dur: hardgekookt met mayonaise. Ook eiersalade vind ik heerlijk en er gaat er altijd wel eentje over de salade. Er zijn meer mensen die het hebben. Bij etentjes prikt menigeen stiekem het eitje uit de sla en na een avond doorzakken ’s ochtend een gebakken ei; dat gevoel kent iedereen. Gebakken ei met spek en tomaat, of veel eieren door de Spaanse tortilla. Oh, en deze: sambal goreng telor (zie foto).
Ik had het vroeger al. In mijn studententijd had ik de gewoonte mijn ei te koken in de waterkoker; hoefde ik niet twee trappen naar beneden, waar de keuken was. En eigenlijk vond ik spinazie alleen maar lekker omdat er ei op zat.
Een gekookt ei eet ik het liefst zacht, het gevoel van dat warme eigeel is bijna niet te beschrijven. Daarom houd ik ook zo van een gepocheerd ei. Ik kan het alleen niet; iedere keer zit m’n pannetje vol witte slierten en wordt het eiwit taai. Ook de truc met eerst flink roeren, zodat er een draaikolkje ontstaat, heb ik geprobeerd. En ook met azijn in het water. Allemaal mislukt. Vers ei, minder vers, biologisch of scharrel, helaas. Maar gelukkig: er is nu ook eieren pocheren voor dummies, met filmpje en al op foodtube (al 34.000 keer bekeken, dus ik zal niet de enige mislukkeling zijn). Dat ga ik zeker proberen. Want vorige week stond er een recept in de Gooi- en Eemlander: gepocheerd eitje met glorieuze rode wijnsaus. Komt deze week zeker op tafel. Nu durf ik het.

Dim sum

21 aug

Ik ben dol op proeven. Dus veel kleine gerechten op tafel is voor mij een feest. Tapas of dim sum dus. Dat laatste heb ik geleerd van mijn zwager en zijn toenmalige vriend. We gingen naar de Oriental City in de Damstraat in Amsterdam. Er zaten bijna alleen Chinesen, dus het moest goed zijn. Er is daar een overvloed aan menukaarten, waarvan minstens de helft alleen in het Chinees. Maar onze gastheren wisten wat we moesten bestellen: pannekoekjes met eend, toast met garnalen en sesam, loempiaatjes en eendepootjes (letterlijk de tenen). Voor wie van Oosters eten houdt is dim sum echt een must. We kwamen er dus regelmatig toen we nog in Amsterdam woonden. Vorig jaar voor het eerst met dochter gegaan en ook zij was meteen verkocht. Maar het kan ook verkeren. Deze week weer gegaan, maar deze keer echt niet lekker; te vet en werkelijk overal zat oesterzwam in. Maar dim sum op zich blijft een feest,dus we gaan op zoek naar een nieuw adres…….