Archief | foodies RSS feed for this section

We staan nummer 1 in de top 50 Nederlandse foodblogs

11 okt

 

Zomaar ineens krijgen we een hele aardige email. Dat we nummer 1 staan in de top 50 Nederlandse Foodblogs. Daar worden we wel vrolijk van. Zeker als je hierboven leest wat de doorslag heeft gegeven. We zien dit zeker als aanmoediging. Bedankt JustEat!

Top 50 Nederlandse Foodblogs

Hou jij ook van lekker eten? Bekijk dan de beste top 50 Nederlandse foodblogs van Just Eat.

Just Eat heeft met het water in de mond alle  foodblogs van Nederland uitgebreid bekeken, geproefd en gekeurd. Het resultaat is een top 50 lijst met de meest smakelijkste, grappigste, mooiste en compleetste foodblogs. We hebben gekeken naar passie voor eten en koken, persoonlijkheid, design, compleetheid en originaliteit. Wij willen graag de Just Eat badge overhandigen aan de blogs waarvan wij vinden dat die het verdienen. De zogenaamde lepel in de kont. 

Voor de volledige top 50 klik hier 

Restaurant Merkelbach – de vissoep van de chef, video

25 sep
In Huize Frankendael (Middenweg Amsterdam) woonde tot voor enkele jaren geleden een oud vrouwtje maar is nu, behalve culturele plek voor allerlei tentoonstellingen, ook de lokatie van restaurant Merkelbach met aan het roer chef Geert Burema (ex restaurant As). Wij waren er al vaak langs gereden en hadden ons ook voorgenomen om daar eens een keer te gaan eten en kort geleden was het zover. Burema heeft gekozen voor een mediterrane keuken die zich toelegt op biologische en authentiek eten. Wij gingen lunchen (salade met konijn en casconne kalfstartaar) en vonden het buitengewoon uitstekend. Daar gaan we zeker ’s avonds nog eens langs.
Pal achter Huize Frankendael is een groot terras waar je geweldig kunt zitten en voor de liefhebber kan je er ook nog prettig rondlopen in de ecologische tuinen. Nu bereiden wij ons meestal wel enigszins voor als we een nieuw restaurant gaan bezoeken. Op het internet vonden we uiteraard de site van het restaurant maar wat ik jullie niet wil onthouden (dus hieronder) is de video waarin chef Geert Burema laat zien hoe hij een vissoep maakt. Geweldig!


Delicious, tijdschrift – Johannes van Dam

18 sep

 Zondagochtend is zo’n moment dat ik altijd tijd vrij kan maken om me bezig te houden met (alles wat te maken heeft met) koken. Altijd benieuwd naar de recensie van Johannes van Dam in PS (Parool). Overigens deze week veel aandacht voor eten en koken in het PS onder de titel “Eten en drinken in de stad”.

De recensie van Johannes van Dam ging deze week over Enoteca, het nieuwe restaurant in het – eveneens nieuwe – hotel Manor. Geen onverdeeld succes nog en met een 8+ kwamen ze er nog genadig vanaf. Toch maar eens uitproberen binnenkort.

Naast het Parool hadden we gisteren de nieuwe Delicious meegenomen, oktobernummer van dit favoriete tijdschrift en voornamelijk gewijd aan Italië. Geweldig, van oorsprong Australisch tijdschrift en altijd inspirerend. Laat nu Johannes van Dam in het Parool van gisteren een recensie schrijven over “Delicious, het kookboek”. 120 recepten en zijn oordeel is dat het hier gaat om een goudmijn’. Die wordt dus aangeschaft en we houden jullie van de inhoud op de hoogte.

Tot slot. Vergeet niet de Taste of Amsterdam te bezoeken in het Amstelpark in Amsterdam. Donderdag 22 tot en met zondag 25 september. Prestigieus culinair evenement.

Restauranttip San Sebastian: Bodegon Alejandro

14 sep

Dat je in San Sebastian lekker kunt eten is algemeen bekend. Maar meestal hebben we het dan over de overdadige hoeveelheid en verscheidenheid aan heerlijk tapas. Heerlijk, maar soms wil je toch even lekker aan een tafel dineren en het geweld van de tapasbarretjes achter je laten. En dat zit daar tussen al die barretjes ineens dit restaurant. Het is in een kelder en dus een oase van rust. En niet de gewone Spaanse kaart, maar gastronomie op z’n San Sebastians. Alle gerechten worden bereid met producten van het seizoen van de markt.

We aten Jarrete de Cordero asado a 68.5º sobre puré especial de patatas y berza, con verduras salteadas. 18.50 eur (lamsbout, langzaam gegaard in de oven op 68 graden met puree, kool en gebakken groenten) en Carrillera de ternera cocinada a baja temperatura con jugo de pimientos asados y terrina de patata y bacon. 17.00 eur (op lage temperatuur gestoofde kalfswang met het sap van gebakken paprika’s en een terrine van aardappel en bacon). Pure smaken, heerlijk. En we hadden er natuurlijk een fijn wijntje bij, de Vina Ardanza. Een heerlijke rioja met 25% Garnacha druiven en dus geen pure Tempranillo. Maar over de Rioja een andere keer een blog.

Het eten was heerlijk. Je vind het restaurant in de Casco Viego (oude wijk) van San Sebastian.

Restaurante Bodegón Alejandro,  Calle Fermín Calbetón 4, San Sebastian

Lunchen op stand net onder Parijs: Le Canapé in Gif-sur-Yvette

3 sep

Als echte eetsnob op reis gaan er onderweg geen bammetjes mee in de koeltas. Geen frites in een wegrestaurant. Nee, er wordt op stand lekker geluncht. Van de snelweg af en iets leuks zoeken in het meest dichtbij zijnde dorpje. In Frankrijk vind je altijd wel zo’n half verlaten dorpje met een pleintje. Rij gewoon richting de kerk en dan is het meestal raak. Dat ene restaurant met een klassieke Franse kaart.

Onze reis dit jaar naar Gijon (Spaanse Atlantische Noordkust) was bijna 1800 km. Dat doe je niet in één ruk, althans, wij niet. Ons reis- en vakantiegevoel begint al bij het wegrijden. Wij zijn niet de types die zo snel mogelijk op plaats van bestemming willen zijn, omdat de vakantie dan pas begint. Wij reizen ook nooit op zwarte zaterdag om maar op tijd in je vakantie huis te kunnen zijn. Alles graag relaxed. Zo ook onze reis. De eerste dag was de bestemming Tours. Op tijd weggegaan en dus rond lunchtijd bij Parijs. Dan is het altijd even de vraag: lunchen we voor Parijs, of daarna. Het verkeer viel mee, dus het werd erna. We namen de eerste de beste afslag richting Gif-sur Yvette. Een ritje van zo’n 10 km door de natuur. Een verademing na 500 km snelweg. We kwamen aan in z0’n echt Frans dorpje en na een wandelingetje schuiven we aan op het terras van Le Canapé ‘La gastronomie au coeur de la vallée de Chevreuse’. We bestellen Tajine d’Agneau (lams-tajine), Magret de canard al la framboise (eend met frambozen) en Pavé de boeuf  (flinke biefstuk). Na een uurtje zijn we helemaal tevreden weer terug op de A10, op naar Tours, nog 220 km. Komen we aan op terrasjestijd. Goh, wat vervelend.